Meten is niet altijd weten ..

 

meten is niet altijd weten

Zoals jullie weten sta ik geregeld bij de sportschool op een weegschaal, een tanitaweegschaal. Hierop wordt onder andere je gewicht, vetvrije massa, BMI en vetpercentage op weergegeven. De enige reden waarom ik hier eigenlijk op sta, is op mijn vetpercentage in de gaten te houden.

Mijn doel is namelijk om deze op of onder de 20% te krijgen. De hoogte van mijn gewicht interesseert me niet, ik hoef niet minder te wegen en door de krachttraining die ik doe zal ik uiteindelijk ook zwaarder worden. Dit omdat spieren nu eenmaal meer wegen.

Voordat ik eind april een weekje met mijn gezin op vakantie ging, zat mijn vetpercentage op 20,4%. Daar was ik dan ook ontzettend blij mee. Op vakantie heb ik slechts 1x gesport en me volledig laten gaan met eten. Ik heb er wel van genoten want ja, zo vaak gaan we nou niet op vakantie. Maar goed, eenmaal thuis gaf de weegschaal een vetpercentage aan van 21,8%. Ja, ik baalde natuurlijk maar goed, ik wist dat dit mijn eigen schuld was .. ik had immers niet gesport en heerlijk gegeten en gesnoept.

Goed, schouders eronder en er weer voor gaan was mijn insteek. Ik ging meteen weer volle bak aan het trainen en ook mijn eten kwam weer op het goede pad. Na een paar weken lekker getraind te hebben en het gevoel te hebben dat ik weer op het goede pad zat, vond ik het tijd om weer eens te kijken hoe het met mijn vetpercentage stond.

Nu weet ik dat een tanitaweegschaal niet 100% betrouwbaar is en afwijkende waardes kan vertonen maar toen ik op de weegschaal stond, viel ik bijna stijl achterover .. 24,8% ! Mijn eerste indruk was, WTF 24,8?! Hoe is dit mogelijk, heb ik hier nu weer weken keihard voor getraind en op mijn eten gelet? In plaats van gezakt, was mijn vetpercentage gewoon 3% gestegen. Onvoorstelbaar!

Het kan natuurlijk diverse oorzaken hebben, een verkeerd moment van weging, de tijd van de maand, teveel of te weinig vocht in je lichaam of de weegschaal is gewoon niet goed 🙂 Ik ga maar van het laatste uit.

Want zeg nou zelf, ik weet hoe hard ik heb geknokt in de sportschool de afgelopen weken, ik weet wat ik heb gegeten en ja, ik ben schuldig aan een zak chips (niet op 1 dag) en wat stukjes chocolade. Maar dit kan er nooit voor zorgen dat ik in amper 3 weken tijd 3% stijg in vet. Ik merk aan mijn spijkerbroeken dat deze weer wat losser komen te zitten en ik zie dat mijn spierdefinitie langzaam terugkomt in mijn armen, buik en benen.

Maar wat zeggen die cijfers mij nu? Een half jaar geleden heb ik dit ook meegemaakt, toen steeg ie ineens van 21% naar 25%. Ik was helemaal overstuur en wilde het bijltje erbij neergooien maar daar heb ik van geleerd. Ik geloof in mezelf en weet wat ik moet doen om beter in mijn vel te zitten, er strakker uit te komen zien.

Ik train momenteel 4 en soms 5x per week. Kwark, eieren en kip eet ik eigenlijk elke dag wel een keer (niet alleen dat hoor) en ik weet dat ik het snoep achterwege moet laten. Mijn training gooi ik om de 4-5 weken volledig om, dit om mijn lichaam weer een boost te geven en niet te laten wennen aan elke keer maar dezelfde trainingen. Ik daag mezelf uit en pak net dat extra gewicht of doe een langere set. Hierdoor verleg ik keer op keer mijn eigen grenzen. Heerlijk vind ik het als ik de volgende dag voel dat ik keihard heb gewerkt aan een betere versie van mezelf.

En het gaat ook bij mij met ups en downs, de afgelopen weken gingen voor mij meer met downs had ik het idee maar ik paste van de week mijn favoriete short van zomer 2015. Zoals jullie zien kan ik deze echt niet meer dragen 😉 Dus ja, ik heb in ongeveer 10 maanden toch heel wat bereikt en daar ben ik ook ontzettend trots op.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, laat je niet gek maken door cijfers op een weegschaal .. laat je kleding en de spiegel het meetpunt zijn. En blijf je toch gebruik maken van een weegschaal, weeg jezelf dan steeds op hetzelfde moment van de dag.

Wees trots op wat je hebt bereikt! 

IMG_20160525_181347

 

 

3 gedachtes over “Meten is niet altijd weten ..

  1. Ik vind het ook het fijnste om te meten met mijn kleding of mijn riem. Zo weet ik precies waar ik de kilo’s aan het verliezen ben en gelukkig is dat ook precies de plek waar ik ze wil verliezen 😉

    Wel ff balen dat die weegschaal niet liet zien wat je had verwacht. Goed dat je je er niet door uit het veld laat slaan hoor!

    Liked by 1 persoon

    • Goed bezig! Ja, ik vind het echt een onding aan het worden haha op de weegschaal thuis sta ik nooit meer en ga waarschijnlijk ook niet meer op de weegschaal op de sportschool 😉 ik train lekker door en let op mn eten, dus het komt helemaal goed 😀

      Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Update Killerbody dieet | Mama's en Fitness

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s