In the spotlight: Fitmama Daphne

IMG_0645
Wie ben je?
Mijn naam is Daphne, inmiddels al weer 30 jaar oud en sinds ruim 3 jaar moeder. Mijn oudste zoon Quintin werd geboren in Oktober 2012 en Logan werd geboren op mijn 29ste verjaardag, op 2 december 2014. Mijn grootste hobby is fitness, je mag gerust zeggen dat ik er verslaafd aan ben. Het liefst train ik iedere dag, tegenwoordig neem ik wel 2 rustdagen in acht. Toch ga ik op zo’n dag wel een flinke wandeling maken anders word ik gewoon een beetje gek. Een andere hobby is Instagram, ik kan echt een hele avond scrollen en mezelf vergapen aan mensen als Heidi Somers, Denice Moberg en Lauren Drain Kagan. 
Hoelang ben je al into fitness?
Ik ben al heel wat jaren into fitness. Mijn ex was enorm fanatiek en ik ging vaak mee, ook in zijn voedingsregime. Je kunt wel zeggen dat fitness onze lifestyle was. Inmiddels een andere partner die minder fanatiek is, maar ik miste het trainen en de lifestyle eigenlijk steeds meer. Vooral toen ik een postnatale depressie had en zo’n enorme afkeer van mijn figuur kreeg. Ik voelde me dik, had totaal geen zelfvertrouwen meer en mijn persoonlijkheid had een enorme deuk opgelopen. Op de bruiloft van mijn broertje zag ik een meisje met een goed figuur. Ik heb haar na afloop op Facebook opgezocht en kwam er achter dat het IFBB athlete Joyce Joan was. Ik stuurde haar een berichtje en vroeg haar daarin mij alsjeblieft te helpen mijn lifestyle weer op de rit te krijgen. Totaal tegen mijn verwachting in stuurde ze een leuke e-mail terug en was ze bereid mij te gaan helpen. We spraken af om eens samen te trainen. Samen met haar paste ik mijn voeding aan en toen ging het eigenlijk best snel. Joyce begeleidt mij nog steeds en is zelfs inmiddels mijn coach. Onder haar begeleiding ga ik trainen voor mijn eerste Bikini wedstrijd. De Bodyfit Challenge Cup in juni 2016.

Heb je een bepaalde doelstelling?
Mijn doelstelling is bij de eerste 5 in mijn categorie te eindigen op de Bodyfit Challenge. Ik heb nog ruim 4 maanden om te trainen. Mijn vetpercentage moet nog verder naar beneden, ik wil blokken op mijn buik en mooie grote gespierde bovenbenen en billen. Ik wil mijn lijf mooi in verhouding krijgen. Maar mijn meest belangrijke doelstelling heb ik bereikt. Mijn lichaam weer liefhebben en kunnen accepteren. Als ik nu in de spiegel kijk denk ik “Yes! Dat hebben we mooi wel even geflikt!” en niet meer “He gatver, wat een puddingfiguur”. Je zelfbeeld is overigens mega verraderlijk. Ooit woog ik 53 kilo en vond ik mezelf vatsig. Vorig jaar keek ik terug op dat lijf en dacht ik “wow! Super slank.” En nu ben ik weer terug naar 53 en denk ik “Hier kan nog wat af, dit moet strakker, hier moet het voller”. Je blijft toch ontevreden op de een of andere manier.

IMG_0371.JPG
In wat voor sportkleding train jij het liefst?
Het liefst train ik in een van mijn Nike broeken, meestal zwart. Die zitten super lekker. Ik heb altijd dezelfde zwarte top aan, daar heb ik er denk ik 10 van ofzo dan hoef ik nooit mis te grijpen. De kleur van mijn sportBH probeer ik te matchen met mijn schoenen. Ik heb roze, paarse, zwarte en mintgroene sportschoenen. Samen met een van mijn sportvriendinnen heb ik een grappige doelstelling. Dit voorjaar een buik strak genoeg om in een korte top te durven trainen, dat gaat echt wel goed komen ;)

Hoe combineer jij het trainen met het mama zijn?
Het was altijd mijn excuus: de kinderen. Ik kon niet trainen vanwege hen. Maar toen de knop eindelijk om was gingen de bezwaren als eerst de deur uit. Ik train bij 2 sportscholen. De Mix in Nieuwgein, die hebben kinderopvang, zelfs in het weekend! En bij Goldsgym in Nieuwegein, die zijn dag en nacht open. De kinderen en gebrek aan tijd zijn dus geen excuus meer. Trainen heeft bij mij echt een hoge prioriteit, het liefst ga ik in de ochtend dan ben ik lekker gemotiveerd en voel ik me de rest van de dag super energiek! De kinderen vinden de opvang op de sportschool trouwens echt waanzinnig leuk en gaan dan ook graag mee. De oudste vraagt ook geregeld s’ ochtends of we gaan sporten!

FullSizeRender (72)

Heb je weleens een blooper begaan tijdens het trainen?
Ach zo vaak. Ik struikel iedere training minimaal 1 keer over de uitstekende pootjes van een trainingsbankje, ben ik niet gestruikeld dan ben ik niet in de gym geweest. Ik heb laatst de fout gemaakt toch te gaan trainen terwijl ik me beroerd voelde. Na een paar zware oefeningen voelde ik me zo slecht en heb ik lekker staan overgeven, gelukkig was ik nog op tijd om naar de wc te gaan. Vreselijk...

Wat wil je een andere fitmama meegeven?
Stel realistische korte termijn doelen. Ik heb altijd weekdoelen, maanddoelen en een lange termijn doel. Een weekdoel voor mij is bijvoorbeeld het aantal trainingen of mijn vetpercentage met een bepaalde hoeveelheid naar beneden krijgen. Een maanddoel is vaak een zichtbare verandering. Zo heb ik laatst een maand lang de focus gelegd op mijn biceps, schouders en triceps. En een lange termijn doel is het “overall plaatje”, voor mij is dat dus duidelijk de Bodyfit Challenge! Door met doelen op korte termijn te werken blijf je gemotiveerd, blijft het behapbaar en kun je op tijd ingrijpen wanneer je dreigt het overall doel niet te gaan halen. Beloon jezelf ook bij behaalde doelstellingen, ik koop graag nieuwe sportschoenen en sport-BH’s als ik het weer heb gehaald, en vorige week heb ik mezelf getrakteerd op 3 Freddy Pants broeken!

FullSizeRender (71)\

Wil je meer zien van Daphne? Volg haar dan op instagram!

Een gedachte over “In the spotlight: Fitmama Daphne

  1. Pingback: Cleansing Time! De clean 9 kuur van Forever! | Mama's en Fitness

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s